jaunumi


Latvijas inženiera Andra Dambja konstruētais elektroauto “PP100” leģendārajās Paikspīkas kalnā braukšanas sacensībās “Pikes Peak Internation Hill Climb” š.g. 26. jūnijā uzvarēja elektromobiļu klasē un ieguva otro vietu kopējā ieskaitē.

Sacensībās, kas šogad svinēja savu 100. jubilejas gadu un norisinājās Koloradospringsā, ASV, latviešu konstruēto elektromobili pilotēja pieredzējušais jaunzēlandiešu pilots Rīss Millens. 20 kilometru garā trase ar 156 pagriezieniem tika pieveikta 8 minūtēs un 57 sekundēs, tādējādi labojot savu pērnajā gadā uzstādīto trases rekordu elektromobiļu klasē par 10 sekundēm. Savukārt tuvākais sekotājs šajā klasē – japānis Tetsuja Jamano (Tetsuya Yamano), tika apsteigts par 9 sekundēm.

Pirmo vietu kopējā ieskaitē šogad ieņēma Romēns Dimā (Romain Dumas), kas ar “Honda” automašīnu trasi finišēja pēc 8 minūtēm un 51 sekundes. Trases rekords kopējā ieskaitē vēl jo projām pieder Sebastjēnam Lēbam, kurš to uzstādīja 2013. gadā ar “Peugeot”, finišu sasniedzot pēc 8 minūtēm un 13 sekundēm.

Foto autors: Aldis Zelmenis

Diskutējot par bateriju elektromobiļu (tikai vilces akumulators jeb baterija un tikai elektromotors; BEM) pielietojumu, bieži vien tiek aizmirsta automobiļa tehnoloģiju evolūcija un esošā daudzveidība. Savulaik grūti bija pieņemams dīzeļmotora pielietojums vieglajos automobiļos, tomēr samazinātais akcīzes nodoklis dīzeļdegvielai, kā arī izpratnes veidošanās par nepieciešamību salīdzināt ne tikai automobiļu iegādes cenas, bet arī automobiļu nobraukto kilometru izmaksas, veicināja dīzeļmotora auto popularitātes pieaugumu. Motoru izvēli vieglo automobiļu segmentā Latvijā (41,8% – benzīns, 50,2% – dīzeļdegviela, 7,7% – benzīns un gāze) šobrīd papildina elektromotori, kas ir viens no daudzajiem, paralēli pielietojamiem risinājumiem, atbildot uz atjaunojamo, tātad Latvijā iegūstamo, energoresursu plašākas izmantošanas, gaisa piesārņojuma samazināšanas un globālo klimata pārmaiņu ierobežošanas izaicinājumiem.

Ņemot vērā to, ka Latvijā ir tikai ap 230 BEM, sabiedrības pieredze nevar būt liela, un to, kāda tā ir, precīzi atklāj 2016.gada martā projekta “E-mobilitātes veicināšana Latvijā klimata pārmaiņu novēršanai” ietvaros Tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS veiktā Latvijas iedzīvotāju aptauja „Informētība un attieksme pret elektrotransportu” (Aptauja).

Tā kā Aptauja veikta par cilvēkiem mazpazīstamu produktu, Aptaujas rezultāti precīzāk raksturo informētības līmeni, nevis BEM pielietojuma iespējas. Vispārliecinošākie ir tie Latvijas iedzīvotāji, kas jau izmanto BEM, vai iegūst nepastarpinātu informāciju par pieredzi. Aptaujā konstatēts: “Tie iedzīvotāji, kuri pazīst kādu elektromobiļa īpašnieku, daudz biežāk uzskata, ka klimatiskie apstākļi Latvijā ir piemēroti elektromobiļu izmantošanai.” Tātad, ja ir informācija par BEM lietojumu, pat tāds ierobežojums, kā ievērojams papildus enerģijas patēriņš ziemā, Latvijas iedzīvotājiem šķiet pārvarams. Būtiskais, par ko pastāsta BEM lietotājs ir tas, ka nav jāizdod naudu par degvielas iegādi, no kuras līdz pat 70% netiek izlietota automobiļa kustības nodrošināšanai, bet aiziet atmosfēras sildīšanai un trokšņa radīšanai. BEM gadījumā par siltumu jāmaksā tikai tad, kad nepieciešama salona apsilde, un trokšņa nav. Aptauja uzrāda Latvijas iedzīvotāju labu informētību par ziemas apstākļu ietekmi: „40% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka klimatiskie apstākļi Latvijā (it īpaši ziemā) ir piemēroti elektromobiļu izmantošanai”.

Protams, neierastākie BEM lietojumu raksturojošie parametri ir nobraukums ar vienu uzlādi (Autonomija) un nobraukums dienā vai gadā. Aptauja uzrāda, ka 8% no Latvijas iedzīvotājiem apmierina Autonomija līdz 100km, savukārt 30% - no 101 līdz 300km, tātad Autonomija, kas vairumā gadījumu sasniedzama ar jau pieejamajiem BEM. Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrijas izsludinātajā Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta finansētā konkursa, faktiski pilotprojektu konkursa, ietvaros iegādāto BEM ekspluatācija sniedz iespēju izmantot jau pašu, Latvijas iedzīvotāju, pieredzi. Saskaņā ar SIA „Vides investīciju fonda”, konkursa projektu rezultātu apkopotāja, datiem, BEM Tesla Model S, kam Autonomija ir 420km, gadā vidēji nobraukuši 22,7 tūkst. km, savukārt BEM Nissan e-NV200, kam Autonomija ir daudz mazāka - 170km - vidēji gadā nobraukuši līdzīgu attālumu - 21,3 tūkst. km, turklāt, pārsniedzot Latvijas vieglo automobiļu gada vidējā nobraukuma rādītāju - apm. 16 tūkst. km. Ar BEM VW eUp! ir nobraukts vidēji gadā 13,5 tūkst. km, kas ir vairāk pat ar lielāku akumulatoru nokomplektētā, tātad ar lielāku Autonomiju, BMW i3 vidējo nobraukumu - 13 tūkst. km. Kā redzams, BEM gada nobraukums nav tieši atkarīgs no akumulatora ietilpības. Būtiski, ka Latvijā BEM lietotāji minētos gada nobraukumus sasnieguši uzlādes infrastruktūrai vēl tikai veidojoties, vairumā gadījumu izmantojot uzlādi no parastās elektrorozetes. Protams, ar atbilstošu uzlādes infrastruktūru, BEM ir izmantojami pat taksometru pakalpojumu sniegšanā. Tā, piem., Igaunijas elektrisko taksometru uzņēmuma BEM, kam pasē norādītā Autonomija mazāka par 200km, gadā nobrauc ap 70 tūkst. km.

Kamēr pieredze ir ierobežota un BEM tehnoloģija attīstās, lietotājus visā pasaulē iedrošina ar atbalstu. Latvijā pirmais būtiskākais atbalsts BEM bija atbrīvojums no ekspluatācijas (gada) nodokļa, ko sākot ar 2011.gadā izdevās noteikt pateicoties LR prezidenta, tolaik Vides ministra, Raimonda Vējoņa atbalstam. Šobrīd, apzinoties nepieciešamību attīstīt elektrisko transportlīdzekļu izmantošanu, atbalsts BEM pielietojumam noteikts LR tiesību aktos, t.sk., ar pašvaldību iniciatīvām: bezmaksas iebraukšana Jūrmalā, bezmaksas stāvvietas Liepājā, kā arī bezmaksas stāvvietas Rīgā no 2016.gada 1.jūlija.

 


Biedrības „Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrība” valdes priekšsēdētājs Arnis Bergs

http://nra.lv/viedokli/172231-elektromobili-starp-nezinasanu-un-faktiem.htm 

Jau pagājušā gada nogalē ziņojām, ka CSDD saņēma uzaicinājumu no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (CFLA) sagatavot un iesniegt Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzfinansēta projekta pieteikumu elektrotransportlīdzekļu (ETL) uzlādes infrastruktūras objektu tīkla izveidošanai un attīstībai.

Varam droši paziņot, ka 2016. gada 11. aprīlī ar CFLA tika noslēgta vienošanās par projekta “Elektrotransportlīdzekļu uzlādes infrastruktūras izveidošana” īstenošanu. Šī vienošanās ir devusi zaļo gaismu nacionāla līmeņa uzlādes tīkla izveidošanai, tā nodrošinot ETL lietošanas iespēju visā Latvijas teritorijā un novēršot braukšanas attāluma ierobežojumu. Projektu paredzēts īstenot līdz 2021. gada janvārim un lielāko daļu no tā finansē ERAF.

Atgādinām, ka nacionālā uzlādes tīkla izveide paredzēta vairākos posmos. Pirmajā posmā uzlādes stacijas tiks izvietotas uz valsts galvenajiem autoceļiem un šī posma realizācija jau ir uzsākta. Tāpat uzlādes stacijas tiks uzstādītas uz reģionālajiem autoceļiem kā arī lielākajās apdzīvotajās vietās, un šajā posmā precīzs staciju skaits un atrašanās vietas tiks noteiktas veicot detalizētu izpēti. 

2016.g. 5.maijā plkst. 9:00 – 12:45

Iepirkšanās centra Olimpia ārējā auto stāvvietā (Āzenes iela 5, Rīga) notiks Latvijā otrais

elektrisko transporta līdzekļu – e-skūteri, e-velo, e-mopēdi, e-kvadricikli, e-auto – Salidojums.

Dalība Salidojumā un apmeklējums – bez maksas.

Dalībnieku automobiļu stāvvieta – bez maksas

 

Salidojuma norises plāns:

9:00 -10:00 – dalībnieku pulcēšanās;

10:00 -10:30 – Salidojuma atklāšana,

Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieka A.Amerika uzruna,

 citu amatpersonu uzrunas;

10:30-12:00 – Salidojuma dalībnieku pieredzes stāsti;

9:00-12:45 – elektriskie transportlīdzekļi pieejami publiskai apskatei;

13:00 – Elektromobiļu maratona  STARTS.

 

Elektromobiļu Maratons „Elektromobiļi skolēniem” plānots divu dienu maršrutā

Rīga – Ogre – Lēdmane – Lielvārde – Ķegums – Ogre – Rīga, viesojoties piecās skolās.

 

Salidojumu un Maratonu organizē biedrība „Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrība” (BIMAB),

atbalsta nodibinājums „Rīgas tūrisma attīstības birojs” un SE „Moller Baltic Import”,

sadarbības partneri ir Iepirkšanās centrs Olimpia un „Møller Auto Lidosta” Volkswagen centrs.

 

Pieteikumus dalībai Salidojumā nosūtīt līdz 2.maijam uz e-pastu This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., norādot dalībnieka kontaktinformāciju, e-transportlīdzekļa modeli un elektromobiļa reģistrācijas numuru, bezmaksas stāvvietas  organizēšanai.

 

Papildu informācija: Arnis Bergs, BIMAB valdes priekšsēdētājs:

 e-pasts This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., mob.t. 29268801

 

 

 

Pirms dažiem gadiem lielākā daļa automobiļu, kas darbojās ar elektrību un tajā pašā laikā spēja iekļauties ikdienas satiksmē, likās mīts. Realitātē jau šobrīd pa mūsu Latvijas ceļiem ripo vairāki simti elektromobiļu. Rīgas Tehniskā universitāte (RTU) vēlas būt dabai draudzīgāka, ekonomiskāka un ikdienas darbos izmanto VW e-Up! - ar elektrību darbināmos auto.

Lai popularizētu aktīvo atpūtu un dabai draudzīgu dzīvesveidu, 20.aprīlī RTU Studentu parlaments organizē elektromobiļu sacensības. Tajās piedalīsies gan 12 RTU elektromobiļu komandas, gan citi Latvijas uzņēmumi, kuri arī izmanto VW e-Up! savā ikdienā. Pasākumu informatīvi atbalsta Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD).

Sacensību dalībnieku komandām būs jāveic ātrākais un īsākais maršruts, patērējot vismazāk elektroenerģijas.

Starts būs pie BT1 Starptautisko izstāžu centra Ķīpsalā (Ķīpsalas ielā 8) plkst.16:00.

Lai noskaidrotu labākos, vērā tiks ņemta prasme orientēties pa Rīgu, braukšanas ekonomiskums un uzrādītie kontrolpunktu rezultāti.

Vairāk informācijas par sacensību norisi un laika plānu meklēt Elektromobiļu sacensību nolikumā - http://ej.uz/vwup_2016.

Jautājumu gadījumā rakstiet uz: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

 

 

Mūsu kontakti

  • Rīga, S.Eizenšteina iela 6, Rīga, LV-1079
  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • +371 67025766