Eiropas Parlaments pieņēmis vairākas būtiskas noteikumu izmaiņas ar mērķi uzlabot un atvieglot elektroauto uzlādi uz Eiropas galvenajiem autoceļiem, kas ietilpst TEN-T tīklā. Galvenie uzsvari ir panākt lielāku uzlādes pieejamību un uzlādes jaudu, kā arī atvieglot norēķinus.

Šie jaunie noteikumi ir daļa no Eiropas Savienības “Fit for 55” likumu pakotnes ar mērķi 2030. gadā samazināt kaitīgo izmešu daudzumu par 55%, ja salīdzina ar 1990. gada līmeni. Noteikumi attieksies uz “TEN-T Core Network” tīklā ietilpstošajiem autoceļiem visā Eiropas Savienībā. Tie paredz, ka uz visiem šiem ceļiem vismaz ik pa 60 kilometriem (var arī biežāk) jābūt izvietotiem uzlādes punktiem ar kopējo jaudu 400 kW. Tas jāpaveic līdz 2026. gadam. Jau 2028. gadā minimālās prasības paaugstināsies un uzlādes punktam jānodrošina 600 kW pieejamā uzlādes jauda. Piemēram, 6 iekārtas, kas katra spēj dot pa 100 kW.

Atsevišķi noteikumi paredzēti kravas auto un autobusu uzlādei – vismaz ik pēc 120 kilometriem jābūt pieejamiem uzlādes punktiem, kas atbilst šo transportlīdzekļu vajadzībām, nodrošinot 1,4-2,8 MW jaudu. Tas gan atkarīgs no konkrētā autoceļa un tā noslodzes.

Līdz 2027. gadam tiks izveidota vienota Eiropas Savienības datubāze, kurā apkopos informāciju par staciju pieejamību, gaidīšanas laiku, kā arī uzlādes izcenojumu, turklāt nebūs svarīgi, kas ir tīkla operators katrā konkrētā valstī.

Noteikumi paredz vienkāršāku apmaksas sistēmu – tie, kas ar elektroauto ceļojuši pa Eiropu labi zina, ka šodien nepieciešams lejupielādēt duci dažādu lietotņu, iespējams pieteikties un abonēt dažādus uzlādes pakalpojumus un tā tālāk. Jaunie noteikumi elektroauto uzlādes apmaksu krietni atvieglos, jo tie paredz, ka lietotājam jābūt iespējai norēķināties ar savu maksājumu karti vai bezkontakta ierīci, savukārt cenām ir jābūt acīmredzami norādītām. Mērķis ir panākt to, ka uzlāde uz šiem lielajiem ceļiem jebkur Eiropā ir tikpat vienkārša kā degvielas ieliešana benzīntankā šodien.

Nedaudz nesaistītos jaunumos, Lielbritānijas valdība plāno pieprasīt, lai elektroauto staciju uzticamības rādītājs sasniedz 99%. Valstī veiktais pētījums liecina, ka 2017. gadā vidēji 15% uzlādes iekārtu Lielbritānijā nestrādāja. 2019. gadā tas bija samazinājies jau līdz 8%. Lielbritānija vēlas, lai teju visas stacijas, kas atrodas valsts teritorijā, tik tiešām strādātu, pieļaujot, ka nestrādāt var tikai 1%. Briti skaidri un gaiši ar pirkstu rāda Nīderlandes virzienā, kur jau ieviesta šāda prasība. Tas uzlādes iekārtu ražotājiem liek pacensties un piedomāt, lai viņu iekārtas būtu izturīgākas un tiešām strādātu.

Avots: kursors.lv